miércoles, 18 de enero de 2012

Autoavaluació de l'AC: Revisió coneixements previs


En la revisió del qüestionari de coneixements previs realitzat en iniciar l’assignatura puc observar clarament com he evolucionat i de la manera en que s’han modificat els meus coneixements envers als temes estudiats.
Per poder explicar això faré un comentari d’algunes de les qüestions on he percebut que he fet un aprenentatge al llarg de l’assignatura i que per tant les meves respostes avui dia serien diferents:

¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
En la meva opinió tots els elements s’interrelacionen, es a dir es tracta d’una mena de cercle en el qual el progrés del coneixement tecnològic i científic determina el progrés social i econòmic oferint les eines que ajudin a evolucionar a la societat, però també el progrés social i econòmic determina els progressos en els coneixements, es a dir què, com i quant invertirem per poder avançar en els coneixement tecnològics i científics.
A més a més afegiria l’element polític dins aquesta roda com a element determinant per fixar les direccions i els interessos d’aquests progressos.

Avui dia entenc que aquesta pregunta ens parlava des d’una postura tecnodeterminista  de la relació entre Ciència, Tecnologia i Societat. Actualment la meva resposta no seria ben diferent d’aquesta però si que he pogut entendre que hi ha una relació molt més complexa i puc realitzar una argumentació de la meva resposta més sòlida. He fet una ampliació i modificació de coneixements gràcies a les lectures com per exemple l’article de Domènech i Tirado o la participació al debat,  on es pot ser la introducció del  concepte de “teixit sense costures” el que m’ha provocat realment fer un canvi important en les meves idees prèvies.

¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
No, penso que avui dia la fonamentació científica no ens garanteix una neutralitat ideològica en les diferents tecnologies, ja que amb el temps ha perdut la seva credibilitat. Per exemple l’ús de la fonamentació científica com a element argumentatiu en els mitjans massius de comunicació ha estat una de les causes d’aquesta pèrdua de neutralitat ideològica.
En la meva opinió el gran mercat tecnològic i la competència que existeix fa que estiguem molt lluny d’una neutralitat ideològica.

Avui dia la meva resposta també seria negativa, tot i així després d’haver fet les lectures com la de Domenech i Tirado i la participació al debat puc dir que puc defensar molt millor aquesta pregunta incidint en la relació entre tecnologia i societat. Es a dir no podem dir que hi ha neutralitat ideològica a la tecnologia quan aquesta es troba estretament relacionada amb la societat.

Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
La Tecnologia Educativa  és el tot conjunt d’ eines d’informació i comunicació que ens ajuden a crear espais d’ensenyament-aprenentatge i que tenen como a objectiu integrar els canvis socials relacionats amb l’ús de les tecnologies dins l’àmbit educatiu

Després d’haver estudiat el material i realitzar les PAC (sobretot la pac 1.3) La lectura del mòdul Educació i tecnologia: fonaments teòrics de J.Cabero, m’ha i  centrar l’atenció en l’àmbit de les tecnologies  en l’educació i m’ha ajudat a crear una definició prou contundent sobre la tecnologia educativa. He vist que ha hagut una evolució i que s’ha produït un “canvi d’acció” en la tecnologia educativa que al text de Cabero es defineix com el disseny, anàlisi, aplicació i avaluació de situacions mediades d’aprenentatge. Això comporta una transformació de la manera d’entendre la TE i de la manera que l’escola respon a les demandes de la societat.

A continuació presento els canvis en la puntuació de l’activitat “situat del 0 al 10”.
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 6 à 9
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 5 à 10
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 4 à0 ( Han de competents en l’ús de les TIC per tal d’actuar com a orientadors i facilitadors de la construcció conjunta de l’aprenentatge, no per “transmetre” coneixement” sinó impulsant el compromís cognitiu).
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 2 à 0
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 8 à 10 (He pogut experimentar el meu aprenentatge i he entès la finalitat de moltes de les utilitats de les aules)
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 4 à 7 (si els temes a debatre són prou motivadors i l’organització i funcionament de l’entorn de debat és eficient se’n pot treure molt benefici personal).
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 4 à 9 (la TE ens ofereix la possibilitat de dissenyar, analitzar i aplicar i avaluar situacions mediades de l’aprenentatge).
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 5 à 9 (En general els debats de les assignatures poden millorar molt si s’utilitzen les eines d’organització i s’estableixen diferents fils de debat com al cas d’aquesta assignatura).
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 1
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 7 à 2 (hi ha una interrelació entre el canvi tecnològic i el canvi social).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Número de vistes